Увага! Cайт не оновлюється

Повідомлення

Перейти до розділу
27 серпня 15:59
ЗВІТ ПРО РОБОТУ КОМІСІЇ ЗА ПЕРІОД РОБОТИ ВРУ ВОСЬМОГО СКЛИКАННЯ (2014-2019 роки) посилання...
05 липня 09:05
04 липня 2019 року у Спеціальній контрольній комісії Верховної Ради України з питань приватизації відбулася робоча нарада докладніше
03 липня 10:00
04 липня 2019 року відбудеться засідання Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації докладніше

Діяльність Комісії

29 квітня 2015, 17:32

Рішення Комісії від 22 квітня 2015 р.

Р І Ш Е Н Н Я

Щодо дотримання законності

при приватизації ДАК "Укррудпром" у 2004 році

 

22 квітня 2015 року

 

На засіданні Комісії 4 березня 2015 року під час обговорення питання щодо протидії незаконній приватизації та визначення шляхів її попередження голова (на той час) Дніпропетровської обласної державної адміністрації І.В.Коломойський повідомив про окремі обставини незаконної приватизації ДАК "Укррудпром". Зокрема, що вищезазначений спеціальний закон, прийнятий внаслідок змови олігархів, створив нерівні умови для учасників приватизації, що призвело до нанесення збитків державі в особливо великих розмірах: від приватизації десяти підприємств ДАК "Укррудпром" ринковою вартістю на той час - 50 млрд.дол.США, держава отримала лише 500 млн. дол.США.

Засоби масової інформації повідомляють про ймовірні деталі та обставини цієї змови, які викладені, зокрема, за посиланням: http://forbes.ua/business/1390139-coming-out-po-ukrainski-igor-kolomojskij-gotov-raskryt-podnogotnuyu-privatizacii.

Приватизація підприємств ДАК "Укррудпром" здійснювалася згідно Закону України від 09.04.2004 року № 1677-ІV "Про особливості приватизації підприємств Державної акціонерної компанії "Укррудпром", яким було встановлено відмінний від звичайного - встановленого законами України "Про приватизацію державного майна" та "Про Державну програму приватизації" - неконкурентний порядок приватизації ключових підприємств гірничорудної промисловості, які на той час відповідно до постанови КМУ від 29 серпня 2000 р. № 1346 мали стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

Відповідно до затверджених на виконання цього Закону розпорядженням КМУ від 13.07.2004 року № 457-р (із змінами, внесеними розпорядженням КМУ від 03.11.2004 року № 818-р) умов, приватизації підлягали пакети акцій підприємств: ВАТ "Суха Балка" - 25,1%; ВАТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" - 25,78%; ВАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" - 50% плюс одна акція; ВАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" - 50% плюс одна акція; ВАТ "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат" - 37,5709836%; ВАТ "Криворізький залізорудний комбінат" - 93,07%; ВАТ "Докучаєвський флюсодоломітний комбінат" - 90,57%; ВАТ "Новотроїцьке рудоуправління" - 89,92%; ВАТ "Балаклавське рудоуправління імені О.М. Горького" - 93,83%; ВАТ "Промислово-виробниче підприємство "Кривбасвибухпром" - 93,16%.

За цим Законом приватизація пакетів акцій підприємств Укррудпрому відбулась шляхом викупу (тобто учасниками-інвесторами, що володіли пакетом акцій не менш 25 відсотків статутного фонду конкретного підприємства Укррудпрому, яке приватизується) або шляхом проведення спеціального конкурсу з обмеженою участю (тобто учасниками-інвесторами, що володіли пакетом акцій не менш 25 відсотків статутного фонду будь-якого підприємства Укррудпрому). Крім цього, для викупу пакетів акцій підприємств Укррудпрому, а також для участі в спеціальному конкурсі з обмеженою участю від інвесторів не вимагалось отримання згоди Антимонопольного комітету України на здійснення економічної концентрації.

Таким чином, цим Законом, по суті, було обмежено передбачені Конституцією України права усіх потенційних покупців пакетів акцій підприємств Укррудпрому на придбання їх акцій, в тому числі працівників цих підприємств. Так, відповідно до статті 13 Конституції України усі суб‘єкти права власності рівні перед законом; стаття 24 Конституції України наголошує, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не було дотримано також вимоги статті 42 Конституції України, відповідно до якої держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності; не допускається неправомірне обмеження конкуренції.

Відповідно до наданих Фондом державного майна України матеріалів сумарна ціна продажу 10-ти вищезазначених підприємств Укррудпрому відповідно до Закону України "Про особливості приватизації підприємств Державної акціонерної компанії "Укррудпром" склала 1 479 521 720 гривень або 278,1 млн. дол. США враховуючи середньорічний курс за 2004 рік - 5,3192 грн./1 дол. Відповідна довідка щодо укладених договорів купівлі-продажу пакетів акцій підприємств ДАК "Укррудпром" викладена у додатку 1 до цього рішення (на 1 арк.). Із усіх 10-ти підприємств лише в одному випадку (при приватизації 93,07% статутного фонду ВАТ "Криворізький залізорудний комбінат") ціна продажу, сплачена покупцем, перевищила початкову ціну, яка встановлювалась на підставі затверджених висновків суб‘єктів оціночної діяльності про вартість пакетів акцій приватизованих підприємств Укррудпрому. Копії цих висновків відсутні у наданих листами Фонду державного майна України від 01.04.2015 № 10-19-6376 та від 01.04.2015 № 10-33-6455 матеріалах.

Потенційно втрачену вигоду для держави від неконкурентної приватизації підприємств ДАК "Укррудпром" можна оцінити, зокрема, шляхом співставлення надходжень від їх продажу із ціною продажу у 2005 році на відкритому конкурсі 93% акцій Криворізького гiрничо-металургiйного комбiнату "Криворiжсталь". Так, у 2004 році сумарний дохід (виручка) від реалізації продукції 10-ти підприємств Укррудпрому (8,414 млрд. грн.) склав 80% відповідного показника Криворіжсталі (10,521 млрд. грн.). Натомість, надходження до державної скарбниці від продажу Криворіжсталі (24,2 млрд. грн. або 4,8 млрд. доларів США) у понад ніж 16 (!) разів перевищують дохід держави від приватизації 10-ти підприємств Укррудпрому. При цьому, умови конкурсу при приватизації Криворіжсталі були набагато жорсткішими для майбутнього переможця.

На відповідне звернення Комісії Генеральна прокуратура України листом від 08.04.2015 № 17/2/2-34254-15 повідомила, що відповідно до ст. 214 Кримінального процесуального кодексу України 18.03.2015 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості про вчинення злочину, передбаченого ч.5 ст.191 Кримінального кодексу України, за фактом заволодіння за попередньою змовою з вищим керівництвом держави у 2004 році інвесторами ДАК "Укррудпром" майном вказаного підприємства оціночною вартістю 50 млрд. доларів США, фактично сплативши за нього 500 млн. доларів США. Досудове розслідування у кримінальному провадженні здійснюється управлінням спеціальних розслідувань Головного слідчого управління Генеральної прокуратури України.

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку України листом від 08.04.2015 № 12/02/7273/нк повідомила про усі зареєстровані випуски цінних паперів підприємств Укррудпрому, а також про наявну інформацію станом на 31.12.2014 щодо власників, які володіють значними пакетами акцій (10 % і більше статутного капіталу), яка викладена у додатку 2 до цього рішення (на 3 арк.).

 

Враховуючи викладене, Комісія  в и р і ш и л а :

 

1. Дії по організації приватизації та приватизації підприємств ДАК "Укррудпром" мають ознаки ряду кримінально-караних діянь і потребують, у зв‘язку із цим, ретельного розслідування.

Звернутися до Генерального прокурора України В.М.Шокіна з пропозицією забезпечити всебічне, повне і об‘єктивне розслідування у відповідному кримінальному провадженні, про результати якого повідомити Комісію.

2. Фонду державного майна України надати до Комісії копії затверджених висновків суб‘єктів оціночної діяльності про вартість пакетів акцій приватизованих підприємств ДАК "Укррудпром".

Запропонувати Кабінету Міністрів України провести оцінку приватизованих підприємств ДАК "Укррудпром" станом на 2004 рік із залученням незалежних компаній – оцінщиків.

3. Доручити заступнику Голови Комісії, народному депутату України Різаненку П.О. організувати підготовку та внесення подання до Конституційного суду України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про особливості приватизації підприємств Державної акціонерної компанії "Укррудпром" відповідно до вимог Закону України "Про Конституційний суд України".

4. Рішення Комісії надіслати Президенту України, Кабінету Міністрів України, Раді національної безпеки та оборони України, Генеральній прокуратурі України, Службі безпеки України, Фонду державного майна України, Антимонопольного комітету України та Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

 

 

Голова Комісії                                                        Б.А.Філатов

 

Секретар Комісії                                                    К.Г.Усов